Något som blir allt vanligare bland olika företag idag, både stora som små, är att man använder företagets eget kapital och tecknar en tjänstebil på verksamheten. Idag finns det goda möjligheter att både leasa en tjänstebil, att köpa tjänstebil, samt att långtidshyra tjänstebil i Stockholm vid behov. Något som väldigt ofta blandas ihop med just tjänstebil är det som man kallar för förmånsbil, något som är väldigt lätt hänt i och med att det in princip är samma sak. Däremot finns det en rätt stor skillnad mellan tjänstebil och förmånsbil, närmare bestämt att förmånsbilen får användas både privat och i jobbet medan tjänstebil bara får användas i jobbet. I den här texten går vi igenom allt som rör förmånsbilar, vad det är, vad det innebär, hur man använder det, och så vidare.

Förmånsbil – när får den användas?

Som sagt så är en förmånsbil och en tjänstebil inte samma sak, och trots att det in princip fyller samma syfte och funktion så finns det en avgörande skillnad som verkligen är viktig att ha koll på. Till skillnad från tjänstebilen, som bara är till för att användas i arbetet, får man med förmånsbilen välja att använda den i både jobb och privat som man själv önskar.

Faktum är att om du via företaget leasar eller köper en tjänstebil inte ens har rätt till att köra den mer 100 mil fördelat på max 10 gånger under ett år, något som verkligen inte gäller vid förmånsbilar. Det är väl också lite av den anledningen som det kallas för just förmånsbil, i och med att det blir som en extra förmån för dig i alla lägen.

Varför förmånsbil?

Många arbetsgivare väljer att ge en förmånsbil till sina anställda som en form av löneförhöjning eller bonus, där den anställde då alltså får en bil som kan användas både i jobb och privat. Anledningen till att man just erbjuder en förmånsbil är för att den anställde ska slippa slita ut sin privata bil om hen kör mycket under sina jobbtimmar, något som i sig också är lönsamt för företaget och staten då den anställde ansvarar för att betala den skatt som anses gälla för förmånsbilen löneförmånsfunktion.

Fördelar med förmånsbil?

Om en anställd inte kör så mycket bil under sina jobbtimmar och inte är i så stort behov av en företagsbil överlag är det sällan lönsamt att skaffa en förmånsbil, utan då kan en vanlig tjänstebil eller till och med den egna privata bilen vara bättre för både den anställda och företaget. Om det däremot handlar om motsatt scenario, där den anställde kör väldigt mycket bil i sitt jobb och därför måste slita mycket på sin egen bil så är förmånsbilen från företaget väldigt lönsamt. Personen kan då köra tjänstebilen på jobbet och privat som hen önskar, något som kommer till en fast månadskostnad.

Dessutom är arbetsgivaren ofta ansvarig för underhåll och reparationer, vilket innebär att den anställde endast behöver bry sig om den fasta månadskostnaden och den ökade skattesumman som ska betalas av lönen.

Hur fungerar förmånsbil?

Nu kanske det är många som frågar sig om hur just den här extra månadskostnaden och den ökade skatten räknas ut, och alltså hur en förmånsbil egentligen fungerar. Det är faktiskt inte svårare än att förmånsbilen räknas som en löneförmån som baseras på ett schablonbelopp, alltså ett förmånsvärde, som skatteverket tagit fram. Vid uträkning av månadskostnad/ avdrag för förmånsbilen lägger man sen på detta förmånsvärde på den befintliga lönen, och sen dras löneskatten precis som den brukar.

Drivmedelsförmån?

Innan vi avslutar den här texten tänkte vi bara gå in på en sista detalj, nämligen drivmedelsförmån. Just drivmedelsförmån är ett uttryck som ofta används då man pratar om förmånsbilar, något som närmare bestämt handlar om att arbetsgivaren även ger den anställde ett tankkort eller laddningsmöjligheter.

Drivmedelsförmånen får däremot bara användas då förmånsbilen används för syfte av företaget och måste tankas, vilket man i de allra flesta fall kan ta hjälp av en körjournal för att räkna ut de exakta sträckorna som är giltiga. Drivmedlet för privata körningarna ska förmånsbeskattas, precis som förmånsvärdet i sig.