3d modellering innebär att en 3d-modell skapas av en produkt. Det kan i princip vara vilken produkt som helst där det finns fördelar att ha den digitalt. Bland annat kan modellen användas för marknadsföring, grafiska tester eller för att kunden ska kunna se produkten i olika miljöer.
3D-visualisering – Första steget till 3d modellering
Första steget inom 3d modellering är att arbeta med 3d-visualisering. Att skapa en tredimensionell modell av den sak som ska digitaliseras. Denna modell kan betraktas digitalt på samma sätt som den fysiska produkten kan betraktas. Vrid den upp och ner, se på den från flera olika vinklar och ställ den bredvid andra saker för att se dess proportion.
Med 3 modellering menas att denna modell sedan anpassas helt efter behov. Därmed öppnar det upp sig flera användningsområden.
- Produktutveckling
Hur skulle produkten se ut med andra färger och former? Behöver den göras större för att matcha andra produkter? Ändra färg, form, belysning och annat för att se hur produkten skulle upplevas. Allt digitalt vilket gör det extremt snabbt och smidigt att testa sig fram.
- Marknadsföringsbilder
Nu behöver inte en inredare ställa ut möbler i ett rum för att skapa inredningsbilder. Istället kan 3d modellering ligga till grund för dessa digitala möbler. På några minuter är allt från soffa och bord till böcker och bokhyllor på plats. Justera ljussättningen och bilden kan tas digitalt till inredningstidningen. På samma sätt kan produkterna sättas in i andra sammanhang, modelleras om efter behov och ”fotograferas”.
Flexibilitet är grunden
Den största fördelen med 3d-modellering är just den stora flexibiliteten vilket i längden även skapar stora ekonomiska besparingar. Produkten finns som en modell och kan ändras, bearbetas och placeras helt flexibelt efter önskemål. På detta sätt kan bilder och video snabbare skapas. Eftersom dessa bilder går att göra så naturtrogna kan de användas inom flera olika områden.
Ingen färdig produkt – första steget till foto/video
Att använda 3d modellering innebär alltså inte att ta fram marknadsföringsmaterial. Det är snarare första steget inför att kunna arbeta med företagets produkt helt digitalt. Det finns därmed ingen anledning för företag att skapa dessa modeller om de inte anser att kommande arbete inom marknadsföring, produktutveckling och användarvänlighet skulle gynnas av digital modell. Detta eftersom 3d modellering är första steget – mot färdiga bilder, video eller annan grafisk utformning.