Har du en stor E-handel kanske det bästa alternativet är att anlita en SEO-byrå för att få bättre ranking på Google. Har du de ekonomiska möjligheterna är det ofta ett bra val. Men självklart beror det på vilket resultat som de levererar.

Har du däremot ett nystartat företag kanske du vrider och vänder på varje krona. Då finns inte möjligheten att köpa in hjälp med sökmotoroptimering utan du får göra vad du kan på egen hand. Men lugn – det finns en hel del relativt enkelt som kan utföras på egen hand.

  • Sökordsanalys

Sökordsanalys är alltid första steget inom sökmotoroptimering. Att kartlägga vad man vill synas på och därmed även vad man bör optimera sin sida mot. Kortfattat handlar det om att veta hur många personer som söker på vissa ord/fraser. Säljer du cyklar kan självklart ”cykel” vara ett nyckelord men även damcyklar, herrcyklar, tandemcyklar osv.

  • Ett ord – En sida

Se nu till att du optimerar varje sida enbart mot en kategori eller en produkt. Det finns alltså fördel att skapa en sida enbart om damcyklar, en om BMX-cyklar osv. Då blir det även lättare att avgöra den undersidans titel, deskription, rubrik, textfokus och bilder. Handlar sidan om BMX så är det detta som ska gå som en röd tråd genom hela den sökmotoroptimering som du genomför.

  • Content is king

Begreppet ”Content is King” kommer inte ursprungligen från sökmotoroptimering men har börjat användas flitigt inom denna bransch. Att ha riktigt bra innehåll är A och O. Det ska vara unikt innehåll som alltså inte finns på någon annan webbplats. Dessutom bör du ha rikligt med content. Skriv utförliga produktbeskrivningar, guider och kategoritexter. Så länge det presenteras på ett bra sätt kan det aldrig bli för mycket av content – och inte minst text.

  • Jobba mot att få länkar

Länkar är otroligt viktigt inom sökmotoroptimering. Detta inte minst om du försöker komma högt på Google på ett starkt konkurrensutsatt begrepp. Oavsett vilken väg man väljer så bör man ha en länkstrategi. Ska ni köpa länkar, byta till er eller attrahera från andra? Att inte ha en tydlig länkstrategi är som att förlita sig på att ett bord på tre ben ska stå stadigt.

Sökoptimering kräver en hel kunskap och energi, för att få det rätt behöver man även vara med på de förändringar som sker i branschen, för även om SEO är långsiktigt sker det saker hela tiden. Lär dig mer om vad som är på gång här.