Onlinefactory erbjuder företag outsourcing av kundsupport till Asien och Filipinerna. Onlinefactory har lång erfarenhet av att arbeta med outsourcad kundsupport och har en stabil bas i Asien och kunder från flertalet olika länder. De tjänster som erbjuds inom denna typ av outsourcad kundsupport är kundtjänst och samtalstjänster sju dagar i veckan dygnet runt. Då kundernas samtal kommer från världens alla hörn är det av största vikt att samtalen kan kopplas fram hela tiden och att personen i andra änden känner sig som den första gästen för dagen. Onlinefactory erbjuder kundservice på flera olika språk, däribland svenska, danska, finska, norska, engelska och även flera andra. Behövs det så rekryteras det personal och native speakers även från Korea, Japan eller Kina.
Att hitta rätt kandidat till rätt post är av största vikt när det kommer till kundsupport. Tålamod, vana av att tala i telefon och att kunna hantera olika typer av personer och deras humörsvängningar och klagomål är väldigt viktigt. Därför har Onlinefactory en beprövad kedja som alltid följs innan avtalsskrivning med sökande kandidater.
För att säkerställa rätt kandidater till kundsupport följs följande steg
- Fastställande av en kandidatprofil och önskemål
- Screening av kandidater som anmält sig på Onlinefactorys hemsida
- En första intervju och tester på Onlinefactorys hemsida med HR
- Intervju med kandidater och beslut av kunden
- Avtalsskrivning med kandidaten och därefter jobbstart
Hur fungerar outsourcing av kundsupport
Utbildning av personalen sker i olika processer och beroende på hur kunden (företaget) vill ha sin personal. Tre alternativ erbjuds. Det första att personal rekryteras i Norden och utbildas på plats hos kunden, vilket är en fördel eftersom kunden bäst känner till verksamheten och de mål man har med sin nyrekrytering.
Alternativ två är att kunden åker till Manila, Filipinernas huvudstad, och där på plats utbildar de agenter som har rekryterats för uppdraget och ger dem all nödvändig utbildning och coachning, för att de i sin tur sen ska kunna rekrytera lokala förmågor som uppfyller kraven. Alternativ tre är att rekryteringen sker via videokonferens och att utbildningen hålls online via något företag som erbjuder online-möten. Onlinefactory har lång erfarenhet av att arbeta med outsourcad kundsupport och har en stabil bas i Asien och kunder från flertalet olika länder.