Ska de anställda få varsitt kontor eller passar öppet kontorslandskap bättre? Behöver det finnas restaurang och vad ska man tänka på gällande läge? Här presenteras fem saker att tänka på i val av kontorshotell.

Eget kontor eller kontorslandskap

Kontorshotell kan vara uppbyggda på en rad olika sätt. Det kan vara enskilda kontor, öppna kontorslandskap eller en kombination. Här får man som företagare se på behov och pris. Det blir dyrare om varje anställd måste ha eget kontor men samtidigt kan det skapa en behövlig arbetsro. Här bör man föra diskussion med de anställda och hitta en lösning som passar de flesta. Ett alternativ är att ha ett par kontor dit man kan gå för att jobba ostört och sedan resterande platser i öppet kontorslandskap.

Se på flera olika kontorsrum

Det är mycket lätt att fastna i ett spår. Det kan vara att kontorshotellet ska vara beläget i norra Göteborg och att alla anställda ska ha varsitt kontor. Men ofta handlar det bara om att det ”alltid har varit så”. Våga ifrågasätt och se på alternativ. Man kan i samråd med fastighetsbolag diskutera olika lösningar och inte sällan kan de även bygga om vissa delar av kontorshotellet för att möta behoven.

Läge – transport

Läget kan vara avgörande ur flera perspektiv. För de anställda finns ofta en fördel om man kan åka kollektivt ända fram till företagshotellet. Förväntas man komma med bil bör stora parkeringsmöjligheter finnas. Men man kan även ta hänsyn till kunder. Kommer de med flyg eller tåg till Göteborg kan ett företagshotell väljas nära flygplatsen eller centralt vid centralstationen. Förväntas de komma med bil/lastbil kan det vara smidigare att ha hotellet en bit utanför stadskärnan då många undviker att åka inom city under rusningstrafik.

Service på kontorsplatsen

Utöver upplägg (kontor eller kontorslandskap) och läge är även servicenivån viktig att jämföra. Det finns kontorshotell i Göteborg som varken har reception eller annan service. Man har sitt kontor, får städning i allmänna lokaler och kan värma sin mat i gemensamma matrum. Andra kontorshotell har istället valt att ha mycket hög servicenivå. Det kan vara både restaurang och café samt reception. I detta fall kan även receptionen bistå med att boka hotell, hyrbilar eller förmedla samtal likt en telefonväxel.