Är du företagare och funderar på att beställa giveaways är du redan ett steg på vägen till en bättre marknadsföring och ett starkare varumärke. Det finns dock några saker som är bra att tänka på innan beställningen görs, så som att fundera på vad målgruppen gillar. Nedan följer några bra tips att ha med på vägen.

Målgrupp och syfte vid giveaway

Hur ser företagets starkaste målgrupp ut? Är det främst unga personer, kvinnor, män eller är det blandat? Det är såklart viktigt att målgruppen som produkterna ska delas ut till kommer ha användning av dom så här är det värt att lägga lite tid på att kolla runt och fundera lite. Ett bra tips är att köpa in lite olika saker, så kan man enkelt anpassa vad man vill ge bort efter tillfälle och person. En annan idé är att välja produkter efter säsong – till exempel isskrapor under vintern och vattenflaskor under sommaren. Kanske passar ett paraply när höstrusket gör sig påmint utanför fönstren?

Ännu en sak att fundera på innan man köper in giveaways är vilket budskap man vill sprida och vad syftet är. Handlar det till exempel om att uppvakta nya kunder eller stärka bandet med dom som redan finns? En person som varit en trogen kund i många år kan förvisso ha nytta av en enkel penna men det kanske gör varken till eller från för relationen.

Satsa på bra produkter

Att köpa in giveaways är förstås inte gratis men en investering väl värd att göra. Planerar du ändå att göra ett inköp är det värt att satsa på bra produkter med bra kvalitet även om det innebär ett lite högre pris. En riktigt bra penna kommer till exempel att användas flitigt medan en av sämre kvalitet hamnar i pennstället och glöms bort. Varje användning innebär att loggan syns, kanske av nya ögon varje dag, vilket man såklart bör sträva efter när man väljer sina produkter.

Innan du beställer dina giveaways

  • Kolla efter intressanta produkter
  • Jämför pris och kvalitet

Giveaways eller visitkort?

Delar du ut ett visitkort i samband med dina möten? Det är vanligt och har gjorts i alla tider men en litet pappkort kan lätt komma bort eller gå sönder. Tänk på att både logga, webbadress, e-postadress och telefonnummer kan få plats på även den mista produkten. Släng med en penna när du delar ut dina visitkort, eller byt ut dom mot giveaways helt och hållet!